Orkesten

Harmonie orkest

Under construction!

Drumband

In het jubeljaar 1952 (100 jarig bestaand) wordt de Koninklijke Harmonie een drumband aangeboden. Een drumband was nieuw en werd in deze contreien gebracht door Amerikaanse en Engelse leger. Het feestcomité bood een compleet drumband instrumentarium als feestgeschenk aan. Het eerste repetitie lokaal was het schaftlokaal/ketelhuis van stroopfabriek Sicof omdat de harmoniezaal aan de Burg.Janssenstraat vol bezet was.

Het eerste optreden was op zondag 17 mei 1953, gememoreerd wordt de strakke exercitie/discipline en de tweekleurige uniformen. De drumband had als naam “ Marijke” gekozen. Echter na een concours in het najaar, ontstond een scheuring tussen drumband en harmonie. Problemen stapelen zich op en na enige tijd ontstond een breuk met Marijke. Een van harmonie afgescheiden drumband Marijke gaat zelfstandig verder, onder de naam “ Irene”. Materiaal werd door Harmonie ingevorderd (er wordt in stukken zelfs vermeld het inroepen van de hulp van de wachtmeester om de uitrusting in beslag te nemen).

Harmonie besluit binnen Harmonie een eigen nieuwe drumband op te starten en op zondag 21 maart bestond de drumband uit 10 leden.
In okt 1954 worden de verschillen bijgelegd en worden onderlinge afspraken gemaakt o.a. over het van elkaar afsnoepen van leden.

Jeugdorkest

Under construction!